Educatieve verantwoording

Bij het schrijven van dit handboek hebben we de student centraal gezet en gekozen voor een vlotte schrijfstijl. Ons doel was om een makkelijk leesbaar boek te schrijven dat van ‘cover to back’ gelezen kan worden. Tegelijk zijn we er in de opzet van uitgegaan dat het boek ook als naslagwerk gebruikt kan worden. Het boek heeft een heldere structuur zodat onderdelen snel teruggevonden kunnen worden. De index en het overzicht voor in het boek helpen hierbij.

Stappenplan

Het is een praktisch boek geworden. Het beschrijft op ongedwongen wijze het hele proces van presenteren; van idee tot applaus.

Het gaat niet uit van regeltjes, maar zet de boodschap en het overbrengen ervan centraal. Het geeft handvatten en praktische tips om de student zijn of haar manier van presenteren te laten verbeteren. Het boek onderscheidt zich verder doordat het ook bijdragen van ervaren en bekende sprekers bevat en methoden uit de toneel- en filmwereld gebruikt.

De student wordt aangesproken als jonge professional. We gaan uit van herkenbare situaties tijdens de studie, maar hebben ook voorbeelden opgenomen die passen bij het einde daarvan of bij het begin van een loopbaan. Het presenteren van stage en afstudeerproject is opgenomen als voorbeeld, maar ook het geven van bijvoorbeeld een posterpresentatie. Dit maakt het boek geschikt voor zowel beginners als gevorderden.

Bij de keuze van voorbeelden en onderwerpen hebben we ons laten leiden door adviezen van docenten en studenten van diverse onderwijsinstellingen, waaronder De Haagse Hogeschool, Hogeschool Rotterdam, TU Delft, Universiteit Utrecht, De Universiteit voor Humanistiek, en Hogeschool Leiden. In de review hebben we bij deze contacten de didactische vragen centraal gezet. De vragen richtten zich op de toegankelijkheid van het boek en de praktische toepasbaarheid binnen en naast het curriculum.

Wij, als auteurs, maar ook de genoemde betrokkenen, zijn ervan overtuigd dat het boek goed toepasbaar is als ondersteuning bij de presentatie- en communicatievakken en als zelfstandig naslagwerk gedurende de gehele studie en daarna.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s